Technologia – nowe otwarcie dla liderów i menedżerów?

Technologia – nowe otwarcie dla liderów i menedżerów?

Pracując na co dzień z setkami liderów i menedżerów w Leaders Island, mam okazję słuchać ich wyzwań, trosk i przewidywań. Trudno nie zauważyć, jak często pojawia się w ich rozmowach wątek sztucznej inteligencji – przełomowej zmiany technologicznej, która już wpływa na nasze życie i ma potencjał, aby przekształcić codzienną praktykę zarządzania zespołami. Dostrzegam zarówno fascynację, jak i niepewność: czy technologia, szczególnie AI, jest nowym otwarciem dla liderów pracujących z drugim człowiekiem?[1]

Wnioski z raportu McKinsey

Za przemianami, które obserwujemy, stoją konkretne dane i analizy. Raport McKinsey/QuantumBlack „Seizing the Agentic AI Advantage” (czerwiec 2025) pokazuje, że Agentic AI nie tylko wspiera, ale redefiniuje rolę liderów – przesuwając nacisk z czystej strategii na „kuratorkę” pracy zespołów, które korzystają z technologii. To wyzwanie, od którego nie sposób dziś uciec, a jego skala rośnie z każdą innowacją.[2]

Agentic Leadership w świetle praktyki

W ślad za kolejnymi tego typu raportami pojawiają się koncepcje sugerujące nowe możliwości dla liderów. Jednym z nich jest postawa Agentic Leadership, opisana przez Kashifa Zamana (2025), polegająca na wykorzystaniu AI do:

  •   podejmowania szybszych decyzji opartych na danych,
  •   wzmacniania kompetencji zespołu,
  •   personalizacji komunikacji i feedbacku.

Takie wizje brzmią intrygująco i obiecująco, lecz pozostaje pytanie, czy są to jedynie zapowiedzi czy już praktyczne narzędzia do wykorzystania na co dzień przez menedżerów i liderów. Aby znaleźć odpowiedź na tego typu pytania, już teraz zapraszam na realne case study podczas The LiGHt Summit – Monika Łagun w wystąpieniu „Od intuicji do konkretu – narzędzia psychometryczne w indywidualizacji zarządzania zespołem IT” pokaże praktyczne wykorzystanie technologii (wykraczającej poza używanie czatu AI) w codziennych decyzjach liderów.[3]

Globalne trendy i polska adaptacja

Według raportu IBM Institute for Business Value (2023) aż 40% globalnej siły roboczej będzie musiało zdobyć nowe kompetencje w ciągu najbliższych trzech lat w związku z rozwojem AI i automatyzacji. Czy rzeczywiście czekają nas tak duże optymalizacje procesów i stanowisk? Zamiast tylko o tym czytać, porozmawiajmy z ludźmi, którzy trzymają rękę na pulsie technologicznych innowacji, tworząc fundamenty nowego świata w swoich laboratoriach.[4]

Dlatego ogólnoświatowe zmiany oraz ich lokalne implikacje zaprezentuje na The LiGHt Summit Anna Topol w wystąpieniu „At the Threshold of a New Era: Innovations Shaping the Future of Your Organization”. Anna, CTO IBM Research, światowej klasy ekspertka, mówi:
„Każda rewolucja technologiczna jest okazją – ale największym wyzwaniem jest odpowiedzieć sobie, jak wprowadzając innowacje, budować autentyczne, silne organizacje i relacje międzyludzkie”.[5]
Wspólnie z Anną spojrzymy za horyzont, aby zobaczyć, jak może zmienić się świat pracy lidera i organizacji.

Automatyzacja procesów i efektywność lidera

Badania Deloitte dowodzą, że inteligentne technologie – takie jak AI – są w stanie oszczędzić nawet 75–95% czasu w zadaniach związanych z raportowaniem czy zarządzaniem dokumentami. Czy dzięki temu liderzy będą mogli skupić się na strategicznych decyzjach i zwiększyć trafność swoich działań?[6]

Duża część codziennej pracy lidera i menadżera to podejmowanie właściwych decyzji. W Leaders Island mocno trzymamy się paradygmatu evidence-based leadership, który zakłada podejmowanie decyzji w oparciu o cztery źródła dowodów (Barends, E., Rousseau, D. M., & Briner, R. B. (2014). Evidence-Based Management: The Basic Principles. Center for Evidence-Based Management (CEBMa)):

  •   najlepsze dostępne dowody naukowe,
  •   dane organizacyjne,
  •   profesjonalny osąd praktyków,
  •   preferencje i wartości interesariuszy.

 

Na The LiGHT Summit zorganizowaliśmy debatę „Między hałasem a sensem: Jak podejmować decyzje w świecie nadmiaru informacji?”, do której zaprosiliśmy ekspertów Piotra Durkę oraz Marka Kaczmarzyka. Piotr – naukowiec, fizyk biomedyczny, specjalista w neuroinformatyce i badaniach nad interfejsami mózg-komputer – w jednym z ostatnich wywiadów podkreślał:
„Musimy być świadomi, że sztuczny neuron to dramatyczne uproszczenie (…). Taki model nie obejmuje praktycznie nic z realnego działania mózgu. To nas uczy pokory wobec technologii, także tej, którą próbujemy wykorzystać przy podejmowaniu decyzji”.[7]
Liczę, że w tej dyskusji znajdziemy odpowiedź, czy AI rzeczywiście pomoże liderom w podejmowaniu właściwych decyzji, czy też stanie się źródłem szumu informacyjnego, który jedynie utrudnia wybory.

Zaproszenie do synchronizacji

William Gibson, kanadyjski pisarz science fiction, jest autorem inspirującego zdania: „Przyszłość już się wydarzyła, tylko jest nierównomiernie rozdystrybuowana”.
Spotkajmy się na The LiGHt Summit – to idealna przestrzeń, by wspólnie zatrzymać się, zastanowić nad wyzwaniami liderów i menedżerów oraz poszukać odpowiedzi na kluczowe dla nas pytania. Zapraszam serdecznie 28 i 29 października w Krakowie – potrzeby liderów będą w centrum uwagi, a inspiracje nabiorą praktycznego wymiaru.

Bibliografia

  1. McKinsey / QuantumBlack – Seizing the Agentic AI Advantage, czerwiec 2025.
  2. Agentic leadership – Wikipedia (opis koncepcji, 2025).
  3. Prezentacja Moniki Łagun podczas The LiGHt Summit.
  4. IBM Institute for Business Value – Augmented work for an automated, AI-driven world, sierpień 2023.
  5. Budowanie organizacji technologicznych cyt. za Anną Topol, „At the Threshold of a New Era: Innovations Shaping the Future of Your Organization”, The LiGHt Summit, źródło: https://www.magazine.albany.edu/spring-2023-women-in-tech/building-tomorrow-today
  6. Deloitte – AI in the Federal Government (przykłady automatyzacji z wykorzystaniem AI).

7. Piotr Durka, cyt. z wywiadu: https://youtu.be/kgl5UiIK0sc?si=_62X7VUoxKr1cxCp